old people

21 maart – Zullen we het samen doen? Co-creatie in het museum

Co-creatie is een beetje een buzzword. Een museum dient niet alleen maar te zenden, maar ook open te staan voor input van haar publiek.

Vaak resulteert dit echter in vormen van schijnparticipatie: kleine initiatieven aan de oppervlakte zonder dat het publiek werkelijk invloed uitoefent op het museale programma. Echte co-creatie komt pas tot stand wanneer participanten samen met de museummedewerkers, op gelijkwaardige voet, samenwerken aan een concept dat aansluit bij hun interesses, relevante problemen agendeert, of hun dagelijkse realiteit weerspiegelt. Co-creatie ondermijnt dus – ten dele – de hiërarchie in het museum. Als je het publiek werkelijk wilt betrekken betekent dat ook dat je de macht zult moeten delen. Je kunt als museum niet alles meer controleren en moet ruimte laten voor andere verhalen, maar ook de definitie van kwaliteit dient herzien te worden. Dat is spannend, want musea ontlenen in veel gevallen hun bestaansrecht aan kennis, expertise en autoriteit.

En soms rijst de vraag: wil het publiek wel co-creëren? Niet iedereen heeft de behoefte of de energie om zelf bij te dragen. Veel mensen komen naar het museum om geïnspireerd te raken, om juist even uit de dagelijkse sleur te stappen, om simpelweg mooie schilderijen te consumeren en nieuwe indrukken over zich heen te laten komen.

Tijdens deze Night Shift gaan we op zoek naar de balans tussen zenden en co-creatie, bespreken we een aantal succesverhalen maar laten we ook ruimte voor de uitdagingen, de faliekante mislukkingen en de kritische noot.

Sprekers

Wouter van der Horst combineert zijn passie voor geschiedenis, kunst, onderwijs en nieuwe technologie in zijn werk voor het Rijksmuseum als Educator Digital Learning. Wouter vertaalt de educatieve missie van het museum naar digitale producten. Aan de hand van twee voorbeelden, SnapGuide en de nieuwe Rijksmuseum YouTube kanalen, laat hij zien hoe het museum co-creatie inzet om nieuwe doelgroepen aan het museum te binden.

Martine Blijdorp heeft een achtergrond in het onderwijs (PO en VO) en dan vooral in kunsteducatie. Op het moment is zij al enige tijd werkzaam als zelfstandig ondernemer en is ze projectleider van verscheidene projecten, zoals van het Boijmans Kinderbestuur bij Museum Boijmans Van Beuningen. Naast enkele projecten binnen kunst en cultuur schrijft Martine voor diverse (culturele) instellingen onderwijsprogramma’s.

Martine ontwikkelt en schrijft projecten mbt kunst en educatie voor kinderen en jongeren. In het Dordrechts Museum heeft ze het participatieproject TakepArt ontwikkeld en 4 jaar geleid. In dit project werken jongeren mee in de organisatie van het Dordrechts Museum en krijgen ze de ruimte om zichzelf en hun passie voor kunst op een eigen manier weer te geven in een zelfgemaakte tentoonstelling of educatief programma. Bij het Museum Boijmans Van Beuningen is ze 3 jaar geleden gestart als projectleider van het Boijmans Kinderbestuur. Dit Boijmans Kinderbestuur is onderdeel van de organisatie en geeft o.a. advies aan hun collega’s in het museum. Elk jaar onderzoekt het Boijmans Kinderbestuur een thema waarbinnen ze graag verbetering zien in het museum. Dit jaar is het thema ‘Eigenaarschap: hoe kunnen we de (Rotterdamse) kinderen meer eigenaar laten voelen van de kunst in het Museum Boijmans Van Beuningen?’ Binnen dit thema en in navolging van afgelopen jaar hebben ze een robothondje ontwikkeld die kinderen rondleidt langs verscheidene kunstwerken in het museum. Als kind kan je zelf kiezen waar je graag naar kijkt en wat je ziet. Deze robothondjes zijn ontwikkeld in samenwerking met het bedrijf Go Wonder.

Laurens van Wesep is een Rotterdamse ondernemer en onder andere oprichter van Sharkbite Creative. Vanuit dit bedrijf hebben ze de film Jaws vertoont terwijl bezoekers op de Kralingse Plas dobberden, compleet met special effects. Dit idee is eerst op Facebook getest en daarna pas verder ontwikkeld. Hierbij is de hulp van het publiek gebruikt om het evenement uiteindelijk te realiseren. Laurens zal meer vertellen over hoe Sharkbite Creative het publiek als co-creator inzette om een succesvol evenement te realiseren.

Houssein Bouziane werkt als tentoonstellingsmaker en projectmanager in Rotterdam Middeland. Samen met buurtbewoners en bekende fotografen ontwikkelt hij namens MadeBy een grote fototentoonstelling over de geschiedenis van Middeland. Houssein combineert zijn jarenlange expertise als tentoonstellingsmaker met zijn kennis van en liefde voor de wijk waarin hij zelf opgroeide. Dankzij co-creatie ontstaat een tentoonstelling waarin werk van topfotografen naast familiefoto’s hangen. We gaan in gesprek met Houssein over het maakproces van de tentoonstellingen, de lessen die hij gaande weg leerde en de onverwachte magische momenten die ontstonden.


Toegang is gratis, met een donatie maak je Night Shift mogelijk

Night Shift wordt georganiseerd door vrijwilligers, maar dat betekent niet dat we geen kosten hebben. We moeten bijvoorbeeld onze webhosting betalen en vinden het belangrijk om onze sprekers te bedanken. We geven ze een maaltijd vooraf, een mooi cadeau of een speaker fee en een drankje bij de borrel. Daarom vragen we een bijdrage voor onze bijeenkomsten. Omdat we het voor iedereen toegankelijk willen houden, kun je zelf de hoogte van het bedrag bepalen. Vind je dat lastig? Met een bedrag tussen €5,- en €7,50 help je ons om kostendekkend te zijn.