20 juni 2019 – Wil de echte millennial opstaan?
“Een millennial kan slechts veertien seconden zijn aandacht bij een onderwerp houden. Dat is één seconde korter dan een goudvis.” Aldus recent onderzoek uitgevoerd door Microsoft.
Wie is nou die millennial? De Amerikaanse historici Neil Howe en William Strausse introduceerden de term voor het eerst in hun boek Millennials Rising: The Next Great Generation. In dit boek, gepubliceerd in het jaar 2000, worden millennials gedefinieerd als een generatie die geboren is tussen 1982 en 2002. Een generatie waarbij het brein anders werkt ten gevolge van het internet. Een generatie die volgens onderzoek een kortere concentratieboog heeft dan oudere generaties.
Anno 2018 telt Nederland ruim 4 miljoen millennials. Bijna een kwart van de bevolking. Voor musea dus een belangrijke doelgroep. Hoe moeten ze die benaderen? Zijn millennials suffer dan een goudvis? Niet echt. Ze denken sneller, kunnen beter multitasken en meer informatie filteren dan oudere generaties. Is een museum niet te saai? Of doen musea juist te veel hun best met speciale selfierooms (Tropenmuseum), instameets met influencers voor mooie plaatjes (Rijksmuseum) en instagrammable kunstwerken (Museum Voorlinden). Scheren musea ze op deze manier niet te erg over één kam?
Op donderdag 20 juni gaan we hierover in discussie en zijn we benieuwd of de echte millennial even wil opstaan.
Sprekers
Manique Hendricks (1992) is kunsthistorica. Als freelancer schrijft, onderzoekt en coördineert ze projecten en stelt ze tentoonstellingen samen. Haar werk richt zich op hedendaagse kunst, visuele en digitale cultuur en thema’s als identiteit, representatie en clubcultuur.
Chris Janssen is communicatiestrateeg bij Q&A | Communicatie en werd door zijn online (social) strategie voor SAIL Amsterdam 2015, CommunicatieTalent 2016. Hij heeft een aantal stages doorlopen in politiek Den Haag, onder andere in het campagneteam van de VVD. Vanuit Q&A | Communicatie is hij ieder jaar campagneleider van de Nationale Museumweek. Hoe maak je professionele communicatie persoonlijk? Dat houdt hem al jaren bezig. Tijdens deze Night Shift gaat hij hier dieper op in en vertelt hij o.a. over zijn campagnes voor de Nationale Museumweek en de Golden Hour, een event dat speciaal op millennials is gericht.
Merel van der Vaart is docent aan de Universiteit van Amsterdam en eigenaar van Muse – Mensen & musea. Ze werkt samen met culturele instellingen in binnen- en buitenland die met (nieuwe) bezoekers in gesprek willen, online of offline. Ook geeft ze regelmatig workshops en trainingen en is ze één van de oprichters van Night Shift. Daarnaast werkt ze als Conservator Stadsgeschiedenis bij het Stedelijk Museum Schiedam. Veel musea vinden het lastig om millennials te bereiken. Het is een ‘moeilijke’ doelgroep. Maar is dat eigenlijk wel zo? Kun je zo’n grote groep mensen als één doelgroep behandelen? Tijdens deze Night Shiftavond zal Merel een column voordragen over hoe culturele instellingen baat kunnen hebben bij het losbreken van het doelgroepdenken over millennials.