17 september – Wat doen we met al die data?

Data is the new oil. In Data we trust. Gezien het feit dat mensen elke dag ongeveer 2,5 miljard bytes aan data creëren, lijken deze catchphrases heel geloofwaardig – elke dag uploaden we 300 uur YouTube-video’s, vragen we 3,5 miljard keer per dag om advies en 2 miljard Facebook-gebruikers vinden posts leuk, reageren op memes of delen een video met hun kat. Dat is al bekend, maar waar is de culturele sector gebleven? Zijn we de naald in de hooiberg?

Tussen al die miljarden klikken, likes, swipes en scrolls moet je goed kijken om musea, bibliotheken, theaters en andere bekenden van de culturele sector te vinden. Natuurlijk hebben grote instagrammable musea zoals het Louvre met 3,7 miljoen Instagram-volgers of The Met met 3,5 miljoen volgers geen probleem om hun plaats in de mix te vinden. Hoe zorgt the rest of the fest ervoor niet door de “datagolven” te verdrinken?

Social media statistieken, Google statistieken, enquête data – er zijn meerdere manieren om waardevolle inzichten te krijgen. Ooit gedacht om collecties en ervaringen digitaal beschikbaar te stellen? Hoe haal je het meeste uit de communicatiekanalen die jouw doelgroep het best bereiken?

Of je nu wilt horen over niche-tips en -trucs, onbenutte mogelijkheden of gewoon food for thought nodig hebt, kom op 17 september bij NightShift om te ontdekken wat we met al data kunnen doen.

Wanneer: 17 September 2020, 20:00 uur
Waar: online

Sprekers

Adrian Murphy & Aleksandra Strzelichowska
Europeana Collections Manager & Senior Online Marketing Specialist

Als Collections Manager bij Europeana is Adrian verantwoordelijk voor vier collecties op de Europeana-website: migratie, kranten, mode en sport. In samenwerking met pan-Europese consortia van instellingen voor cultureel erfgoed ontwikkelt hij participatieve campagnes en seizoenen, publieksgemeenschappen en redactiestrategieën, en beheert en schrijft hij redactionele functies zoals blogs, galerijen en tentoonstellingen.

Adrian treedt op als pleitbezorger van Europeana en open data, geeft presentaties en neemt actief contact op met instellingen voor cultureel erfgoed. Vóór Europeana was hij de Digital Manager in het Horniman Museum and Gardens in Zuid-Londen, waar hij leiding gaf aan digitale strategie, website en social media-activiteiten.

Aleksandra is verantwoordelijk voor het promoten van inhoud die beschikbaar is op Europeana via verschillende kanalen en sociale mediaplatforms. Aleksandra maakt graag geanimeerde GIF’s van cultureel erfgoedmateriaal, kijkt naar films en leert nieuwe dingen door MOOC’s over verschillende onderwerpen te volgen.

Hun talk is in Engels.

Femke Hameetman
Hoofd Educatie/Learning bij Mauritshuis

Femke Hameetman is Hoofd Educatie bij Mauritshuis. Zij beschrijft zichzelf als kunsthistoricus en museoloog met specialisatie in leren, ontdekken, creatief concepteren, strategische visie, publieksgerichte en inclusieve tentoonstellingen. Het doel van Femke is de Night Shifter mee te nemen in de stelling dat het verzamelen en analyseren van data die alleen zin heeft binnen de menselijke/natuurlijke maat der dingen met als doel er betekenis aan te geven.

Robert Leefmans
CEO & co-founder Notificare

Notificare verzamelt inzichten in het gedrag en de locatie van app-gebruikers, waardoor merken contact kunnen opnemen met en communiceren met boeiende mobiele marketingcampagnes. Notificare is van mening dat merken consumenten kunnen bereiken wanneer en waar dit het meest relevant is, waardoor momenten van genot ontstaan.

Notificare zijn van mening dat naarmate de statistieken voor mobiel gebruik blijven toenemen en de ervaringen van consumenten steeds unieker zullen worden. Ze gaan van een wereld van één-op-veel interacties naar één-op-één merk naar consumentenervaringen waar tijdige, relevante, niet-opdringerige meldingen de sleutel tot succes zijn.

Praktische noot

Wil je heel graag komen, maar kun je het kaartje écht niet betalen, neem dan contact op met het Night Shift-team door te mailen naar hallo[at]nightshift010.nl.